Patogeneesi   Diagnoosi   Klinikka   Allergia   Hoito

Johdanto

Atooppinen ekseema -osion on kirjoittanut Elisabeth Ammitzbøll Holm ja editoinut Hannele Virtanen.

Elisabeth Ammitzbøll Holm on valmistunut lääketieteen kandidaatiksi vuonna 1994 ja hänellä on tohtorin tutkinto (Ph.d) Kööpenhaminan yliopistosta syksyltä 2006. Hän työskentelee dermatologina Bispebjergin ja Gentoften sairaalojen ihotautiosastolla vuosina 2006-2010.

Hannele Virtanen on ihotauteihin erikoistuva lääkäri, lääketieteen tohtori.
Hannele valmistui lääkäriksi v. 1999 Helsingin yliopistosta.
Väitöskirja atooppisen ihottuman pitkäaikaishoidosta takrolimuusivoiteella v. 2008.
Ihotautien ja allergologian työkokemusta n. neljä vuotta HYKS:n Iho-ja
allergiasairaalasta, Keskussotilassairaalasta ja Lohjan sairaalasta.

Atooppinen ekseema on imeväisikäisten ja pikkulasten yleisin tulehduksellinen ihosairaus.

Yleensä se on ensimmäinen ilmenemismuoto atooppisessa triadissa, jonka muodostavat ekseema, astma ja allerginen nuha.
Atooppiset sairaudet aiheuttavat suuria ongelmia potilaalle, omaisille ja hoitajille. Atooppista ekseemaa sairastavan potilaan elämänlaatu – standardisoiduilla pisteytysjärjestelmillä mitattuna – on alempi kuin insuliinihoitoa vaativilla diabetespotilailla ja yhtä alhainen kuin syöpäpotilailla.

Epidemiologia

Skandinaavisessa väestössä atooppisen ekseeman prevalenssi 0-7 -vuotiailla lapsilla on noussut 1960-luvun kolmesta prosentista tämän päivän 15-20 %:iin. Nyt nousu näyttää tasaantuneen.

Vastaava nousu on havaittavissa myös astmaa sairastavilla lapsilla, mikä saattaa viitata ‘yhteisiin’ laukaiseviin tekijöihin. Aikuisilla prevalenssi ei ole niin selvää. Eräässä saksalaisessa tutkimuksessa aikuisilla havaittiin 3,4 %:n pisteprevalenssi; eliniän prevalenssi vaihteli Venäjän 7,9 %:sta Suomen 17,7 %:iin.

Atooppista ihottumaa esiintyy yleisemmin kaupungissa kuin maalla asuvilla, pienemmissä perheissä ja erityisesti perheissä, joiden sosiaalinen asema on korkeampi. Nämä havainnot ovat saaneet ‘hygieniateorian’ uuteen kukoistukseen. Teorian mukaan allergeeneille altistuminen, altistumisen väheneminen infektioita aiheuttaville aineille tai muille antigeenisille laukaiseville tekijöille (ennen muuta Th-1 -tyyppisen vasteen aiheuttaville) varhain elämässä saattavat vaikuttaa atooppisen ekseeman kehittymiseen.