Pyoderma gangreosum (PG) on tulehduksellinen, ei-infektoiva destruktiivinen ihosairaus, jonka etiologia on tuntematon. Iholeesiot ovat tyypillisesti kivuliaita, nopeasti kasvavia haavoja, joiden reunassa on nekrooseja. Leesioiden ohella voi esiintyä yleisoireita, kuten kuumetta ja pahoinvointia.
Noin puolella potilaista esiintyy myös ulseratiivista koliittia, Crohnin tautia, artriittia, myeloomaa, leukemiaa, monoklonaalista gammapatiaa, kollagenoosia Behcetin tautia tai muita sairauksia, joilla on tunnettu tai oletettu autoimmuuninen geneesi.
PG on joko akuutti tai krooninen ja arpeuttava tauti.
PG on poissulkudiagnoosi.

• Alkaa tyypillisesti aristavina noduluksina tai paisetta muistuttavina leesioina, jotka kuitenkin kehittyvät nopeasti aroiksi purulenteiksi haavoiksi, joiden reunoissa on kasvavia nekrooseja.
  • Luonteenomaisia ovat sinivioletit riippuvat, fenestroidut haavanreunat.
  • Haavassa on usein eryteemamainen halo.
  • Kirurgisessa revisiossa haavasta tulee suurempi ja suurempi.

• Pustulat / Nodulukset
  • Follikuliitti
  • Furunkkeli
  • Hyönteisenpisto
  • Pannikuliitti
  • Sweetin tauti
  • Bromoderma

Haavat

• Infektoituneet haavat
  • Sweetin tauti
  • Subkorneaalinen pustulaarinen dermatoosi
  • Behcetin tauti
  • Itseaiheutuvat haavat
  • Vaskuliitti
  • Tertiaari syfilis
  • Krooninen herpes simplex
  • Kumariininekroosi

Koe

• PG on kliininen diagnoosi, koska kaikki kliinisen kuvan tunnetut syyt on suljettu pois.
  • Biopsia ei ole diagnostinen.
  • Ennen haavan tutkimista on tutkittava taustalla oleva autoimmuunisairaus, mm. ei-tunnettu suolistosairaus.

Erikoislääkärin alaisuudessa.
Periaatteessa hoito on immunosuppressiivinen, esim. systeemisillä kortikosteroideilla, syklosporiinilla tai vastaavilla. Pienemmissä haavoissa paikallista immunosuppressiivihoitoa voidaan käyttää suoraan haavaan.