Käsiekseema-osion on kirjoittanut Tove Agner ja editoinut Hannele Virtanen.

Tove Agner on ihotautien erikoislääkäri ja Roskilden sairaalan ihotautien osaston ylilääkäri.
Tutkimuksellinen ja kliininen erikoisalue kattaa käsiekseeman ja työperäiset ihosairaudet.

Hannele Virtanen on ihotauteihin erikoistuva lääkäri, lääketieteen tohtori. Hannele valmistui lääkäriksi v. 1999 Helsingin yliopistosta.
Väitöskirja atooppisen ihottuman pitkäaikaishoidosta takrolimuusivoiteella v. 2008. Ihotautien ja allergologian työkokemusta n. neljä vuotta HYKS:n Iho-ja allergiasairaalasta, Keskussotilassairaalasta ja Lohjan sairaalasta.

Käsiekseema on yleisesti esiintyvä sairaus, jonka pisteprevalenssi on noin 6 %. Siihen sairastuvat useimmiten nuoret ihmiset, sillä noin 1/5 kaikista tapauksista ilmaantuu ensi kertaa 20 ikävuoden tietämillä.

Oireiden vaikeusaste voi vaihdella lievästä ekseemasta oireettomin jaksoin vaikeisiin, jatkuviin ihottumamuutoksiin.

Alkuvaiheessa oireet ovat lieviä, mutta juuri tässä vaiheessa tehokas hoito ja pidemmälle elämään suuntautuvat, ennaltaehkäisevät toimenpiteet ovat tärkeitä.

Käsiekseema voi olla joko osittain tai kokonaan seurausta työperäisestä altistuksesta, ja työperäinen ekseema todetaan keskimääräisesti 35-vuotiailla. Monista muista työperäisistä sairauksista poiketen kyse ei ole kulumasairaudesta, joka kehittyy elämän myöhemmässä vaiheessa, vaan sairaudesta, joka kohtaa nuoria ihmisiä, joilla on vielä monia potentiaalisia työvuosia edessäpäin.

Käsiekseema

• on hoitamattomana vaarassa kroonistua
  • tulee erityisesti nuorille ihmisille ja voi vaikuttaa elämänkulkuun sekä työssä että yksityiselämässä
  • on kallis sairaus yhteiskunnalle sairauslomien, terveydenhuollon kustannusten, suorien korvausten ja ennenaikaisten työkyvyttömyyseläkkeiden muodossa.

Käsiekseemaa on sen tähden hoidettava tehokkaasti alusta asti, ja samalla on pidettävä huolta sekundaarisesta ennaltaehkäisystä.