Eksotoksiinia tuottavan A-ryhmän streptokokin, Streptococcus pyogenesin aiheuttama infektio.
Esiintyy yleisimmin 2-10 -vuotiailla lapsilla, jossa ihottuma seuraa faryngiittia, mutta sitä esiintyy kaiken ikäisillä esim. haavainfektion jälkeen. Ihottuma alkaa noin 1-2 päivää sairauden, esim. faryngiitin oireiden, ilmaantumisen jälkeen, ja 2-5 päivän lisäinkubaatiojakson jälkeen tulevat yleisoireina kuume, pahoinvointi, oksentelu, huonovointisuus ja infektiopaikan tulehdusoireet, esim. orofarynx. Samaan aikaan esiintyy usein yleistynyttä lymfadeniittia.

• ‘Hiekkapaperi’-ihottuma 1-2 mm kokoisin erytematoottisin papuloin alkaen kaulalta ja leviten muualle kehoon ja raajoihin.
  • Faryngiitissa nähdään lisäksi punaiset tonsillat ja paikoittaista lymfadeniittia.
  • Posket ovat usein voimakkaan punaiset.
  • Kielen tutkimuksessa nähdään aluksi valkoisia peitteitä punaisella taustalla. Peitteet häviävät lyhyen ajan kuluessa ja kieli muuttuu mansikanpunaiseksi.
  • Ihottuma kestää tyypillisesti 4-5 päivää, ja sen tilalle tulee postinflammatorista hilseilyä, joka noudattaa samaa kuviota kuin ihottumakin. Infektion myöhemmissä vaiheissa iho kuoriutuu käsien ja jalkojen akraalialueilta voimakkaasti.
  • Vaikeissa tapauksissa voidaan nähdä lineaarisesti järjestäytyneitä petekioita kyynärtaipeissa tai kainaloissa (Pastia’s lines).

• Toksinen shokki -syndrooma
  • Kawasakin tauti
  • Lääkeihottuma
  • Auringonpolttama