Psoriaasi-osion on kirjoittanut Tomas Norman Dam ja editoinut Hannele Virtanen.

Tomas Norman Dam on ylilääkäri, Ph.D., Roskilden sairaalan dermatologisella osastolla Q.
Lääketieteen kandidaatti v. 1992. Erityisinä kiinnostuksen alueina autoimmuunit ja tulehdukselliset ihosairaudet.
Norman Dam toimii aktiivisesti psoriaasitutkimuksessa.

Hannele Virtanen on ihotauteihin erikoistuva lääkäri, lääketieteen tohtori. Hannele valmistui lääkäriksi v. 1999 Helsingin yliopistosta.
Väitöskirja atooppisen ihottuman pitkäaikaishoidosta takrolimuusivoiteella v. 2008. Ihotautien ja allergologian työkokemusta n. neljä vuotta HYKS:n Iho-ja allergiasairaalasta, Keskussotilassairaalasta ja Lohjan sairaalasta.

Psoriaasi on krooninen ihotauti, jota sairastaa 2-3 % väestöstä.

Se on immuuni-inflammatorinen ihon tila, jolle on tunnusomaista

• reaktiivinen epidermiksen hyperproliferaatio
  • epänormaali keratinosyyttien differentiaatio
  • papulaariset ja hilseilevät muutokset

Vaikka keratinosyyttien virheellisyyttä ei voidakaan sulkea pois, psoriaasia pidetään nykyään immunologisten mekanismien aiheuttamana sairautena. Monet tutkimustulokset viittaavat siihen, että epidermiksen immunokompetentit solut (Langerhansin solut, NK-solut ja erilaistuneet lymfosyytit) voivat laukaista sairauden kehittymisen, kun taas dermiksen T-lymfosyytit vastaavat jo kehittyneiden psoriaasiplakkien pysyvyydestä.

Sairauden vaikeusaste ja yksittäisten ihomuutosten kesto vaihtelee suuresti eri potilailla. Sairaudella voi olla lukuisia morfologisesti erilaisia muotoja, mikä jo itsessään voi hoidon kannalta olla haaste. Kuitenkin yhdellä potilaalla yleensä vain yksi psoriaasimuoto on vallitseva. Psoriaasi voi voimistua elämäntapojen ja tiettyjen lääkkeiden vaikutuksesta. Sairaus on periaatteessa elinikäinen, minkä vuoksi on erityisen tärkeätä yrittää eliminoida pahentavat tekijät. Noin 60 %:lla psoriaasipotilaista sairaus vaivaa jatkuvasti. Tietyllä potilasryhmällä kutina on dominoiva oire (psora on kreikkaa ja tarkoittaa kutiavaa ihottumaa). Elämänlaatua mittaavissa tutkimuksissa sairauden on todettu vaikuttavan potilaaseen samalla tavoin kuin diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien.

Arthritis psoriatica

• Potentiaalisesti destruktiivinen niveltauti
  • Kehittyy 10-15 %:lle psoriaasipotilaista
  • Mahdollisesti vielä suuremmalle määrälle psoriaasipotilaita, joilla tauti on vaikea
  • Kynsimuutokset yleisempiä

Nivelpsoriaasi tunnistetaan usein vasta, kun röntgenologisesti voidaan todeta destruktiivisia muutoksia. Psoriaasin hoidon erityisenä haasteena on ottaa huomioon tämä potilasryhmä.