Johdanto

Akne-osion on kirjoittanut Elisabeth Ammitzbøll Holm ja editoinut Hannele Virtanen.

Elisabeth Ammitzbøll Holm on valmistunut lääketieteen kandidaatiksi vuonna 1994 ja hänellä on tohtorin tutkinto (Ph.d) Kööpenhaminan yliopistosta syksyltä 2006. Hän työskentelee dermatologina Bispebjergin ja Gentoften sairaalojen ihotautiosastolla vuosina 2006-2010.

Hannele Virtanen on ihotauteihin erikoistuva lääkäri, lääketieteen tohtori.
Hannele valmistui lääkäriksi v. 1999 Helsingin yliopistosta.
Väitöskirja atooppisen ihottuman pitkäaikaishoidosta takrolimuusivoiteella v. 2008.
Ihotautien ja allergologian työkokemusta n. neljä vuotta HYKS:n Iho-ja
allergiasairaalasta, Keskussotilassairaalasta ja Lohjan sairaalasta.

Johdanto

Akne on krooninen sairaus, jota esiintyy kaiken ikäisillä ihmisillä, vastasyntyneistä aikuisiin. Sairaus on polymorfinen, ja se paikallistuu pilosebaseoottisiin follikkeleihin kasvoissa, selässä ja rinnassa. Sairaus vaikuttaa sekä fyysisesti, esim. punoituksena ja arkuutena, että psyykkisesti.
Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että keskivaikeaa ja vaikeaa aknea sairastavilla elämänlaatu on selvästi huonompi kuin iholtaan terveillä.

Epidemiologia

Akne on erittäin yleinen ihotauti. Neonataalia aknea esiintyy noin 20 %:lla vastasyntyneistä, jos mukaan lasketaan aivan lievät tapaukset, joissa komedoja on vain muutamia. Korkein prevalenssi aknella on teini-ikäisillä, joista noin 85 %:lla 12-25 -vuotiaista on jokin aknen muoto. Puberteetin jälkeen akne häviää ja seborreatendenssi (ihon rasvoittumistaipumus) vähenee suurimmalla osalla. Kuitenkin noin 3 %:lla 35-44 -vuotiaista aikuisista on edelleen jatkuvia oireita. Aikuisilla aknea esiintyy enemmän naisilla, mutta puberteetissa sukupuolijakauma on yhtäläinen.

Lyhenteet

DHEA