Toksiinivälitteinen ihotauti, jota esiintyy faagiryhmä II:n stafylokokkikantojen aiheuttaman tulehduksen jälkeen.
Toksiini A, seriiniproteaasi pilkkoo desmogleiini I:tä ihon desmosomeissa ja saa aikaan ihon pintakerrosten kuoriutumista. Tauti on bulloosin impetigon vaikea yleistynyt muoto. Histologisesti nähdään ihon irtoaminen aivan stratum corneumin alta, ts. pinnallinen irtoaminen.
Esiintyy useimmiten atooppista ekseemaa sairastavilla lapsilla, mutta voidaan nähdä myös immuunikyvyltään heikentyneillä henkilöillä, esim. teho-osastoilla. Oireet ilmaantuvat akuutisti, ja niitä ovat mm. kuume, sekavuus, ihon kivut ja ihottuma.
Voi vaikeissa tapauksissa aiheuttaa elektrolyyttihäiriön ja pahentaa ihon pinnan vedenpuutetta, mutta useimmissa tapauksissa taudin kulku on suhteellisen hyvälaatuinen.

• Tulirokkomainen ihottuma, ihon arkuus ja pinnallinen kuoriutuminen.
  • Myös pinnallisia löysiä bullia saattaa esiintyä.
  • Anamnestisesti voi olla alueita, joilla näkyy infektion merkkejä ennen taudin puhkeamista, esim. suun ympäristössä.
  • Joidenkin päivien kuluttua nähdään tyypillisesti perioraalista kuoriutumista ja huulifissuuroita.
  • Eryteema pahenee taipeissa ja perioraalilla alueella.
  • Lisäksi esiintyy usein konjunktiviittia ja ihon ödeemaa.

• Viruseksanteema
  • Tulirokko

• Ensisijaisen infektion tunnistaminen viljelynäytteillä nenästä, perineumista, silmistä ja mahd. iholeesioista, navasta ja muista paikoista, joissa potilaalla saattaa olla stafylokokki-infektio.
  • Virtsan bakteeriviljely.
  • Ihobiopsia jääleikemikroskopiaa varten.

• Tukihoito
  • Kivunlievitys
  • Stafylokokki-infektion parenteraalinen hoito esim. dikloksasilliinilla
  • Paljaiden alueiden voitelu perusvoiteella