Seronegatiivinen spondyloartropatia henkilöillä, joilla on siihen altistava kudostyyppi, kuten HLA-B27. Reiterin oireyhtymää esiintyy urogenitaalisten tai gastrointestinaalisten infektioiden jälkeen, joita ovat mm. Chlamydia, Shigella, Campylobacter, Yersinia enterocolitica, Escherichia coli, Klebsiella pneumonia ja Salmonella. Esiintyy myös HIV-infektion jälkeen.

Täydessä muodossaan Reiterin oireyhtymässä esiintyy:

• rengasmainen balaniitti
  • uretriittia
  • konjunktiviittiä/iriittiä/uveiittia
  • suun leesioita
  • artriittia
  • selkävaivoja

Sairautta esiintyy yleisimmin miehillä. Rengasmainen balaniitti on yleisin iholöydös.

• Rengasmaiselle balaniitille ovat tunnusomaisia punaiset, hivenen kosteat limakalvon eroosiot, jotka esiintyvät renkaanmuotoisena kuviona.
  • Ympärileikatuilla miehillä ihottuma voi olla papulaarista ja psoriaasimaisen kuivaa.
  • Muutokset voivat yhdistyä suuremmiksi tarkkarajaisiksi leesioiksi.
  • Subunguaalisissa pustuloissa on hyperkeratoosia, distaalia onykolyysia.
  • Yleensä iholla, mutta myös kämmen-ja jalkapohjissa esiintyy nummulaarisia, kuivia, hyperkeratoottisia leesioita, jotka ovat aluksi sinivioletteja, mutta muuttuvat parantuessaan ruskehtaviksi.

• Psoriaasi
  • Nivelpsoriaasi
  • Balaniitti
  • Candida
  • Herpes simplex
  • Karsinooma
  • Syfilis
  • Amebiaasi
  • Lymphogranuloma venereum
  • Granuloma inguinale (donovanosis)
  • Chancroid
  • Lichen sclerosus

Kliininen diagnoosi. HLA-kudostyypitys, ESR, taustalla olevan infektion tunnistus ja potilaan oftalmologinen tutkimus ovat kaikki mahdollisia.

Taustalla olevan infektion tunnistus ja hoito. Lisähoidot erikoislääkärin alaisuudessa ja yhteistyönä reumatologin ja dermatologin kanssa.