Luonteenomainen herpesleesio koostuu ryhmittyneistä vesikkeleistä lievästi eryteemamaisella pohjalla, aivan kuin kourallinen helmiä kirkkaanpunaisella silkkityynyllä. Usein nähdään kuitenkin vain pistemäisiä ulseraatioita, koska vesikkelien katto rikkoutuu nopeasti. Herpesinfektio voi kuitenkin olla epätyypillisempi, jolloin siinä esiintyy levinneitä pienulseraatioita ja fibriinikiinnikkeitä. Näitä esiintyy mm. limakalvoilla.
Immunosupprimoiduilla potilailla leesiot voivat olla kroonisia, ja ne näyttävät useimmiten pinnallisilta haavoilta.
Herpesinfektioon liittyy tyypillisesti kipuja. Primaariseen infektioon voi liittyä alueellista lymfadeniittia ja pahoinvointia, ja taudin kululle on tyypillistä, että uusiutuessaan se ilmaantuu aina samalle ihoalueelle.

• Vesikkeleitä ryhmässä, pieniä haavaumia tai eroosioita.
  • Immunosuppressoiduilla potilailla esiintyy kuitenkin myös suurempia haavoja tai hyperkeratoottisia verrukooseja plakkeja.

• Impetigo
  • Herpes zoster
  • CMV
  • Maligni sairaus
  • Kondylooma

• Tzanck smear
  • Virus-PCR
  • Bakteeriviljely (liikakasvun ja impetigon poissulkemiseksi)

Immuunikykyiset potilaat – primaari oireilu: systeeminen antivirushoito, esim. p.o.valasikloviiri, famsikloviiri, asikloviiri.

Immuunikykyiset potilaat – sekundaari oireilu:
muutamissa rakkuloissa: paikallishoito.
laajemmissa rakkulaesiintymissä: systeeminen antivirushoito, esim. p.o. valasikloviiri, famsikloviiri, asikloviiri.

Immuunitoiminnaltaan vajaat potilaat: systeeminen antivirushoito i.v.