Hand-foot-and-mouth disease on itserajoitteinen virussairaus, jonka aiheuttaa coxsackie-viruksen A-ja B-infektio. Esiintyy lapsilla ja aikuisilla. Lyhyt itämisaika 3-6 vrk ilman esioireita, mitä seuraa kuume, faryngiitti, arat suun limakalvot, kuiva yskä, päänsärky, pahoinvointi, mahdollisesti ripuli ja nivelkivut. Sairaus tarttuu erittäin helposti ja esiintyy tyypillisesti kesällä.
Heikkokuntoisilla henkilöillä tilaan voi liittyä komplikaatioina interstitielli pneumonia, pankardiitti, meningoenkefaliitti, ja raskaana olevilla naisilla keskenmeno.

• Pieniä makulopapuloita orofarynksissä, joissa muodostuu 1-3 mm:n kokoisia vesikkeleitä ja nopeasti sen jälkeen ulseraatioita. Pienet haavat aristavat, ja niitä kuvataan kellanharmaiksi, joiden ympärillä on punainen kehä.
  • Raajoissa leesiot alkavat eryteemamaisina makuloina, mutta kehittyvät pieniksi vesikkeleiksi, jotka ovat muodoltaan kulmikkaita tai soikiomaisia ja joiden ympärillä on punainen kehä.
  • Leesioita löytyy useimmiten pehmeästä kitalaesta, käsistä ja jaloista, mistä tulee myös tämän sairauden nimitys. Tämä sairaus on saanut nimensä pienistä aroista rakkuloista käsissä ja jaloissa.

• Varicella
  • Erythema multiforme

Suuontelossa

• Herpes stomatitis
  • Aftat
  • Streptokokki-infektio
  • Candida

Raajoissa

• Meningococcemia
  • Rocky Mountain Spotted Fever
  • Subakuutti bakteriaalinen endocardiitti
  • Gonococcemia
  • Disseminoitunut herpes simplex/zoster
  • Gianotti-Crosti (ks. yllä)

Coxsackie-virustitraus (A5 tai A16) voi olla positiivinen, mutta diagnoosi määritetään kliinisesti.

• Itserajoitteinen sairaus
  • Oireenmukainen hoito