Pinnallinen ihoinfektio, staphylococcus aureus, faagiryhmä II.
Korkea tartuntariski. Etupäässä lapsilla ja nuorilla aikuisilla.
Tartunta ihmisestä toiseen tiiviissä työskentely-ympäristössä, esim. koululuokissa.

Vuodenaikaan sidottu puhkeaminen, kesäkuukausina.
Sekundaarinen varicellainfektiossa.

MRSA-kantoja urheilijoilla ja armeijan henkilökunnalla.

• Ei yleisoireita.
  • Litteiksi, serooseiksi kellahtaviksi nesteen täyttämiksi bulliksi eteneviä vesikkeleitä.
  • Eroosiot, punoitus, ruvet. Terävä raja ilman ympärystulehdusta.

Rakkulanesteen värjäys -gram-positiiviset kokit.

• Primaari bulloosi sairaus
  • Kosketusdermatiitti
  • Herpes simplex

Hygieniasta huolehtiminen. Erilliset pyyhkeet ja saippuat.
MRSA-epäily, jos infektio on hoitoresistentti ja etenee nopeasti.
Standardeilla kefalosporiineilla ja penisilliinihoidoilla ei ole vaikutusta MRSA:han.
MRSA on tavallisesti herkkä trimetropiini-sulfametoksatsolille (TMP-SMX), doksisykliinille, klindamysiinille ja rifampisiinille.

Impetigon reinfektiot

Uusiutuvissa paise-esiintymissä, jotka aiheuttaa staphylococcus aureus, on harvoin kyse hoidon epäonnistumisesta, vaan sieraimista peräisin olevasta reinfektiosta. Näillä potilailla kolonisaatioita esiintyy useimmiten juuri sieraimissa.

Taudinkantajan hoito

• Koko kehon pesu päivittäin klooriheksidiinisaippualla (myös hiusten pesuun vähintään kahdesti viikossa) niin kauan kuin haavoja esiintyy.
  • Saippua on huuhdeltava pois perusteellisesti. Muuta saippuaa ei saa käyttää.
  • Henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen: omat, päivittäin vaihdettavat käsipyyhkeet, vaatteiden päivittäinen vaihto sekä liinavaatteiden vaihto kahdesti viikossa.
  • Haavojen parannuttua hoitoa täydennetään mupirusiini-nasaaligeelillä kolmesti vuorokaudessa viiden vuorokauden ajan kumpaankin sieraimeen ja perusteellinen pään pesu toisena ja viidentenä vuorokautena.
  • Joissakin tapauksissa riittää potilaan hoito, mutta ristitartunnat perheenjäsenten välillä ovat yleisiä. Tämän vuoksi on huolehdittava kaikkien samassa taloudessa asuvien sierainten ja haavojen tarkastuksesta ym.
  • Kaikki samaa S. aureusta kantavat henkilöt (tyypitys) on hoidettava.
  • Korkea hoitomotivaatio on varmistettava.