Dermatofytoosi   Kandidoosi   Malassezia furfur

Ihon sieni-infektiot -osion on kirjoittanut Merete Hædersdal ja editoinut Hannele Virtanen.

Merete Hædersdal on iho-ja sukupuolitautien erikoislääkäri, lääketieteen tohtori, Ph.d. ja Kööpenhaminan Bispebjergin sairaalan ihotautiosaston osastonlääkäri. Hänen erikoisalojaan ovat ihotautien laserhoito, evidenssiin perustuva dermatologia ja ihon sieni-infektiot.

Hannele Virtanen on ihotauteihin erikoistuva lääkäri, lääketieteen tohtori. Hannele valmistui lääkäriksi v. 1999 Helsingin yliopistosta.
Väitöskirja atooppisen ihottuman pitkäaikaishoidosta takrolimuusivoiteella v. 2008. Ihotautien ja allergologian työkokemusta n. neljä vuotta HYKS:n Iho-ja allergiasairaalasta, Keskussotilassairaalasta ja Lohjan sairaalasta.

Dermatomykoosit

Ihon, hiusten ja kynsien sieni-infektioihin kuuluvat

• dermatofytoosi
  • kandidoosi
  • malassezia (M.) furfuriin (pityrosporum ovaleen) liittyvät sairaudet

Kohonnut insidenssi johtuu korkeammasta eliniästä, diabetes mellituksen, lihavuuden, perifeeristen verenkiertohäiriöiden sekä sellaisten tilojen yleistymisestä, joissa immuunipuolustus heikkenee, kuten laajakirjoisten antibioottien käyttö. Myös eksoottisempien sienityyppien tuleminen maahan on merkityksellistä.

Diagnostiikka on tärkeää

Mykologinen diagnostiikka on tärkeä edellytys sienilääkehoidolle, osin erotusdiagnostiikalle ja sienilääkkeen valinnalle.

Dermatofytoosin diagnoosi asetetaan anamneesin, kliinisen kuvan ja mykologisen tutkimuksen perusteella. Ihomuutoksesta otetaan raaputusnäyte mikroskopiaa (+ / – sieni-infektio) ja viljelyä (lajinmääritys) varten, joka on erityisen indisoitu

• hoitoon systeemisillä sienilääkkeillä
  • pitkäaikaisempaan systeemiseen tinea capitiksen ja tinea unguiumin hoitoon
  • hoidon epäonnistuessa

Microsporum-lajien diagnostiikkaan käytetään Woodin valoa, joka fluoresoi keltavihreäksi hiusten ja hiusfollikkelien alueet.