Paikallistunut kivulias inflammatorinen prosessi, jonka aiheuttaa staphylococcus aureus. Se aiheuttaa leukosyyttien kumuloitumista dermikseen ja/tai subkutikseen.
Kehittyminen tapahtuu päivistä viikkoihin, mahdollisesti kuumeen saattelemana.
Sairaalapotilaiden ja ulkomaanmatkailijoiden MRSA-insidenssi on nousemassa potilaskontakteista peräisin olevan tartunnan leviämisen vuoksi.

• Voimakas punoitus, arkuus, kovuus, mahdollisesti fluktuoiva muutos, joka on kohonnut ihon tasolle pistemäisine pustulamuodostelmineen. Ympärillä on tulehduksellinen punoitusreaktio.

Vihjeitä

• Kun leesiota painellaan varovasti sivuilta, esiin tulee valkokeltaista märkää.
  • Jos affektio on paikantunut päänahkaan, on epäiltävä kerionia – katkenneiden hiusten tutkimus ja dermatofytoosin relevantit kokeet. Kerionin yhteydessä esiintyy usein paikallista lymfadenopatiaa.
  • Perianaaliset ja perigenitaaliset abskessit lapsilla voivat liittyä granulomatoottisiin sairauksiin, kuten esimerkiksi Crohnin tautiin.
  • Immunosuppressoiduilta potilailta saattavat puuttua tavanomaiset tulehduksen merkit.
  • Aineiden väärinkäyttö liittyy usein abskesseihin.
  • Ei-tulehdukselliset ‘kylmät’ abskessit immuunikompetenteilla potilailla ovat tunnusmerkillisiä mykobakteeri-infektioille.
  • Pseudolymfoomien aiheuttamat intradermaaliset nodulukset voidaan sekoittaa abskesseihin.

Märkänäytteen bakteeri- ja sienivärjäys voi varmistaa nopean diagnoosin.
Viljely ja resistenssimääritys bakteereille ja sienille lajimäärityksin.

Insisio ja drenenaus paikallispuudutuksessa.
Standardihoito puolisynteettisellä penisillinaasipitoisella penisilliinillä tai makrolidilla.
MRSA:ta on epäiltävä, jos taudinkulku pitkittyy ja aiheuttajabakteeri on penisilliini- ja kefalosporiiniresistentti.
MRSA-hoitoon kuuluu mahdollisina vaihtoehtoina trimetopriimi-sulfametoksatsoli, doksisykliini, klindamysiini ja rifampisiini.