Teemat: Hoitomyöntyvyys - Miksi potilas ei tee niin kuin käsketä�
Hoitomyöntyvyyden parantaminen
Lääkärin ja potilaan tai hänen vanhempiensa välinen hyvä suhde on paras tapa parantaa hoitomyöntyvyyttä. On tärkeää, että klinikalla perehdytään hoitorutiineihin ja keskustellaan potilaiden sitoutumisesta hoitoon, jotta he käyttävät lääkkeitä oikein.
Monet henkilöstöryhmät voivat auttaa tässä työssä. Tässä on muutamia vihjeitä potilaiden hoitomyöntyvyyden parantamiseksi.
Yhteistyö
On tärkeää, että lääkärin/sairaanhoitajan ja potilaan (tai hänen vanhempiensa, jos potilas on lapsi) yhteistyö toimii hyvin. Lapsen tai teini-ikäisen on otettava vastuu hoidostaan, kun hän on riittävän kypsä siihen. Keskustele lapsen kanssa ja anna hänelle tiedotusaineistoa, joka soveltuu hänen kehitystasolleen.
Laadi yksilöllinen hoitostrategia
- Kysy, millaista hoitoa potilas toivoo saavansa, jotta se voidaan sopeuttaa osaksi hänen arkeaan.
- Jos potilas on huolissaan haittavaikutuksista, suhtaudu asiaan vakavasti.
- Kuuntele toiveita lääkityksestä ja sen järjestämisestä.
- Jos potilaan mielestä voide kirvelee tai tuntuu pahalta, lääkärin on määrättävä toista voidetta.
- tai informoitava potilasta riittävästi ohimenevistä haittavaikutuksista (esim. takrolimuusi ja pimekrolimuusi).
- Jos potilas tai hänen vanhempansa eivät ymmärrä kieltä, turvaudu tulkkiin.
Tiedot
- Älä anna liikaa tietoja kerrallaan. Potilas muistaa niistä vain osan.
- Varmista, että potilas on ymmärtänyt hoito-ohjeet pyytämällä häntä näyttämään itse, mitä on tehtävä.
- Täydennä suullisia tietoja kirjallisilla tiedoilla.
- Voiteenlevittämissuunnitelma on hyvä laatia.
Koulutus
- Aloita potilaiden kouluttaminen esimerkiksi ekseema- tai aknekurssilla.
- Järjestä samaa sairautta sairastaville potilaille ryhmätapaamisia. Potilaat voivat oppia toisiltaan.
- Anna potilaalle mahdollisuus kysyä sairaudestaan ja sen hoitamisesta.
- Opeta voiteen levittämistekniikka potilaalle. Näytä, miksi, koska, minne ja kuinka paljon voidetta tai salvaa on käytettävä.
Seuranta
- Seuraa hoidon etenemistä ottamalla potilaaseen yhteys viikon tai muutaman viikon kuluttua hänen käymisestään vastaanotolla.
- Jos potilaalla on taloudellisia ongelmia, häntä on neuvottava hankkimaan apua niihin.
|