Hoitomenetelmät

Hoitostrategia

Hoidon vaiheet

Vaihe 1: Kuivan ihon hoito perusvoiteilla ja atooppisen ihotulehduksen lääkkeellinen hoito paikallishoidoilla.
Vaihe 2: Iho-oireita pahentavien tekijöiden, kuten mekaanisen ärsytyksen ja ärsyttävien aineiden välttäminen. Allergioiden ja ihoinfektioiden asianmukainen hoito.
Vaihe 3: Sairauden kroonisen luonteen ja taudinkulun selvittäminen potilaalle.
Vaihe 4: Sen hyväksyminen, että krooninen sairaus voi kestää useita vuosia ja että sen hoito vaatii sitoutumista.

Koska potilas on lähetettävä erikoislääkärille?

• Jos diagnoosi ei ole varma.
  • Kaikki potilaat, joilla on keskivaikea tai vaikea atooppinen ihottuma, on lähetettävä dermatologille.
  • Samoin lievästä tai keskivaikeasta ekseemasta kärsivät potilaat, jos hoitovaste on riittämätön.
  • Jos steroidivalmisteet tehoavat mutta niiden käyttö on runsasta, potilas on lähetettävä erikoislääkärille steroidien haittavaikutusten ehkäisemiseksi tai välttämiseksi.
  • Ekseemapotilaat, joilla epäillään kosketusallergiaa, on lähetettävä tutkimuksiin.
  • Jos potilaalla on toistuvia infektioita.

Erikoislääkäri voi tehostaa paikallishoitoa ja tarvittaessa määrätä valohoitoa (SUP, UVB, UVA) tai systeemistä immunosuppressiivista hoitoa riippuen ihottuman vaikeusasteesta ja hoitovasteesta.

Hoitomyöntyvyys

• Potilaan on tärkeää ymmärtää, että hoito vaatii sitoutumista ja että hoitoteho tulee viiveellä. Hoitoa ei pidä lopettaa tämän vuoksi. Steroidivoiteen käytön äkillinen lopettaminen voi pahentaa ekseemaa. Paikallisen hoidon vaikutus näkyy useimmiten muutaman päivän kuluttua, mutta systeeminen ja valohoito tehoavat useimmiten 2–3 viikon kuluttua hoidon aloituksesta.
  • Neuvo potilaalle ihon hyvä perushoito perusvoiteilla ja sopivilla pesutuotteilla. Kehota potilasta lukemaan lisätietoja Dermaklinikan potilaille tarkoitetuilta sivuilta.
  • Potilaan on vältettävä ihoa ärsyttäviä aineita, kuten saippuaa, pesuaineita ja villaa.
  • Jos tiedossa on ihottumaa pahentavia allergeenejä, niitä on vältettävä.