Seborrooinen dermatiitti

Etiologia

Aikuisilla esiintyvä hiuspohjan ekseemasairaus.
Lisääntyneellä talinerityksellä ja ihon Malassezia furfur -hiivasienikolonisaatiolla saattaa olla merkitystä. Stressi, HIV-infektio ja Parkinsonin tauti voivat pahentaa tilaa.

Epidemiologia

Hiuspohjan seborrooista dermatiittia tai pityriasis capitis simplexia esiintyy jopa 20-30 %:lla aikuisista. Imeväisikäisillä sairaus esiintyy usein nk. maitoruven muodossa, mutta yksittäisillä lapsilla voi olla selkeämpää ekseemaa, jota nimitetään infantiiliksi seborrooiseksi dermatiitiksi.

Klinikka

Monosymptomaattisesti rasvaista tai kuivaa hilsettä diffuusisti hiuspohjassa.
Punoitusta ja kutinaa vaihtelevassa määrin. Hilseily on yksilöllistä eikä muistuta psoriasiksella tyypillistä vertavuotavaa kalvoa poistettaessa hilsettä varovaisesti. Seborrooisesssa dermatiitissa hilseelle on tyypillistä se, että se istuu tiukasti hiuksissa ja että vaikeaan ekseemaan voi liittyä diffuusi hiustenlähtö. Harvinaisissa tapauksissa voi esiintyä hiuspohjan paksua hyperkeratoosia, joka johtaa seborrooiseen dermatiittiin. Sitä nimitetään pityriasis amiantaceaksi.

Diagnoosi

Kliininen diagnoosi.

Hoitostrategia

• Ketokonatsolia, sinkkipyritionia tai tervaa sisältävä shampoovalmiste auttaa useimmiten.
  • Jos sairaus pahenee, niitä täydennetään kortikosteroidivalmisteilla tai lääkerikkiä ja kortikosteroidia sisältävällä ex tempore -valmisteella.

Aikuiset:

• Ketokonatsolia, sinkkipyritionia tai tervaa sisältävä shampoo.
  • Täydennetään kortikosteroidilinimentillä tai -shampoolla.
  • Tietyissä tapauksissa itrakonatsoli voi lievittää ekseemaa.
  • Pityriasis amiantacea vaatii usein lähetettä ihotautilääkärille keratolyyttihoitoa varten ennen kuin varsinaista ekseeman hoitoa voidaan aloittaa.

Lapset

Pieniä lapsia voidaan yleensä hoitaa rasvaamalla vaseliinilla, vauvanhoitoöljyllä tai kosteusvoiteella.

Katsaus lääkitykseen

Vaikuttavat aineet: Ketokonatsoli, sinkkipyritionipitoiset itsehoitolääkkeet tai tervaa sisältävä shampoo.
Shampoota käytetään säännöllisesti.
Haittavaikutukset: Haittavaikutuksena esiintyä vain harvoin kutinaa ja polttelua.
Huomaa: Sinkkipyritionia sisältävän shampoon epäillään vahingoittavan vesistöjä.

Vaikuttava aine: Itrakonatsoli (käytetään ajoittain)
Annostus: 100 mg 1-2 kertaa päivässä 1-2 viikon ajan. Otetaan heti ruokailun jälkeen.
Hoidon kesto: 1-2 viikkoa
Vasta-aiheet: Raskaus, samanaikainen hoito CYP3A4-metabolosoituvalla lääkkeellä, jolloin QT-aika voi pidentyä, HMG-CoA-reduktaasinsalpaaja, busulfaani, felodipiini, nifedipiini, rifampisiini, tadalafiili, vinkristiini tai vinblastiini- Ei saa käyttää imetyksen aikana tai jos potilaalla on tunnettu maksasairaus tai sydämen vajaatoiminta.

Vaikuttava aine: Kortikosteroidilinimentti tai -shampoo.
Annostus ja hoidon kesto: Sivellään päivittäin 2-4 viikon ajan täydentävänä hoitona.
Hoito voidaan tarvittaessa toistaa tauon jälkeen.
Haittavaikutuksena esiintyy harvoin ihon atrofiaa, kutinaa ja poltteleva tunnetta ihossa.

Voiteet ja vaseliini
Imeväisikäisen lapsen seborrooisesta dermatiitista voi lievissä tapauksissa selvitä rasvaamalla vaseliinilla tai vauvanhoitoöljyllä rasvaisen hilseen pois.

Jos esiintyy merkkejä tulehduksesta, voidaan lyhytaikaisesti käyttää hydrokortisonivoidetta päivittäin. Pitkäaikaisessa hoidossa on kosketusdermatiitin kehittymisen vaara.

Ylläpitohoito ja seuranta

Ketokonatsolia, sinkkipyritionia tai tervaa sisältävää shampoota käytetään ylläpitohoitona, joka voi jatkua kuukausia tai vuosia.